Politik
di dalam bahasa Arab dikenal dengan istilah siyasah. Oleh sebab itu, di dalam
buku-buku para ulama salafush shalih dikenal istilah siyasah syar’iyyah,
misalnya. Dalam Al Muhith, siyasah berakar kata sâsa - yasûsu. Dalam kalimat
Sasa addawaba yasusuha siyasatan berarti Qama ‘alaiha wa radlaha wa adabbaha
(mengurusinya, melatihnya, dan mendidiknya). Bila dikatakan sasa al amra
artinya dabbarahu (mengurusi/mengatur perkara).
Jadi,
asalnya makna siyasah (politik) tersebut diterapkan pada pengurusan dan
pelatihan
gembalaan. Lalu, kata tersebut digunakan dalam pengaturan urusan-urusan manusia; dan pelaku pengurusan urusan-urusan manusia tersebut dinamai politikus (siyasiyun). Dalam realitas bahasa Arab dikatakan bahwa ulil amri mengurusi (yasûsu) rakyatnya saat mengurusi urusan rakyat, mengaturnya, dan menjaganya. Begitu pula dalam perkataan orang Arab dikatakan : ‘Bagaimana mungkin rakyatnya terpelihara (masûsah) bila pemeliharanya ngengat (sûsah)’, artinya bagaimana mungkin kondisi rakyat akan baik bila pemimpinnya rusak seperti ngengat yang menghancurkan kayu. Dengan demikian, politik merupakan pemeliharaan (ri’ayah), perbaikan (ishlah), pelurusan (taqwim), pemberian arah petunjuk (irsyad), dan pendidikan (ta`dib).
gembalaan. Lalu, kata tersebut digunakan dalam pengaturan urusan-urusan manusia; dan pelaku pengurusan urusan-urusan manusia tersebut dinamai politikus (siyasiyun). Dalam realitas bahasa Arab dikatakan bahwa ulil amri mengurusi (yasûsu) rakyatnya saat mengurusi urusan rakyat, mengaturnya, dan menjaganya. Begitu pula dalam perkataan orang Arab dikatakan : ‘Bagaimana mungkin rakyatnya terpelihara (masûsah) bila pemeliharanya ngengat (sûsah)’, artinya bagaimana mungkin kondisi rakyat akan baik bila pemimpinnya rusak seperti ngengat yang menghancurkan kayu. Dengan demikian, politik merupakan pemeliharaan (ri’ayah), perbaikan (ishlah), pelurusan (taqwim), pemberian arah petunjuk (irsyad), dan pendidikan (ta`dib).
Rasulullah SAW sendiri menggunakan kata politik (siyasah)
dalam sabdanya : "Adalah Bani Israil, mereka diurusi urusannya oleh para
nabi (tasusuhumul anbiya). Ketika seorang nabi wafat, nabi yang lain datang menggantinya.
Tidak ada nabi setelahku, namun akan ada banyak para khalifah" (HR.
Bukhari dan Muslim). Teranglah bahwa politik atau siyasah itu makna awalnya adalah
mengurusi urusan masyarakat. Berkecimpung dalam politik berarti memperhatikan kondisi
kaum muslimin dengan cara menghilangkan kezhaliman penguasa pada kaum muslimin dan
melenyapkan kejahatan musuh kafir dari mereka. Untuk itu perlu mengetahui apa
yang dilakukan penguasa dalam rangka mengurusi urusan kaum muslimin,
mengingkari keburukannya, menasihati pemimpin yang mendurhakai rakyatnya, serta
memeranginya pada saat terjadi kekufuran yang nyata (kufran bawahan) seperti
ditegaskan dalam banyak hadits terkenal. Ini adalah perintah Allah SWT melalui
Rasulullah SAW. Berkaitan dengan persoalan ini Nabi Muhammad SAW bersabda :
"Siapa saja yang bangun pagi dengan gapaiannya bukan
Allah maka ia bukanlah (hamba) Allah, dan siapa saja yang bangun pagi namum
tidak memperhatikan urusan kaum muslimin maka ia bukan dari golongan
mereka." (HR. Al Hakim)
Rasulullah ditanya oleh sahabat tentang jihad apa yang paling
utama. Beliau menjawab : "Kalimat haq yang disampaikan pada penguasa"
(HR. Ahmad).
Berarti secara ringkas Politik Islam memberikan pengurusan atas urusan
seluruh umat Muslim.
Namun, realitas politik demikian menjadi pudar saat
terjadi kebiasaan umum masyarakat dewasa ini baik perkataan maupun perbuatannya
menyimpang dari kebenaran Islam yang dilakukan oleh mereka yang beraqidahkan
sekularisme, baik dari kalangan non muslim atau dari kalangan umat Islam.
Jadilah politik disifati dengan kedustaan, tipu daya, dan penyesatan yang
dilakukan oleh para politisi maupun penguasa. Penyelewengan para politisi dari
kebenaran Islam, kezhaliman mereka kepada masyarakat, sikap dan tindakan
sembrono mereka dalam mengurusi masyarakat memalingkan makna lurus politik
tadi. Bahkan, dengan pandangan seperti itu jadilah penguasa memusuhi rakyatnya
bukan sebagai pemerintahan yang shalih dan berbuat baik. Hal ini memicu propaganda
kaum sekularis bahwa politik itu harus dijauhkan dari agama (Islam). Sebab,
orang yang
paham akan agama itu takut kepada Allah SWT sehingga tidak cocok berkecimpung
dalam
politik yang merupakan dusta, kezhaliman,
pengkhianatan, dan tipu daya. Cara pandang demikian,
sayangnya, sadar atau tidak mempengaruhi sebagian kaum muslimin yang juga
sebenarnya ikhlas dalam memperjuangkan Islam. Padahal
propaganda tadi merupakan kebenaran yang
digunakan untuk kebathilan (Samih ‘Athief Az Zain, As Siyasah wa As Siyasah Ad
Dauliyyah, hal. 31-33). Jadi secara ringkas Islam tidak
bisa dipisahkan dari politik.
Prinsip-prinsip
Utama Sistem Politik Islam
Ø
Musyawarah
Asas musyawarah yang paling utama adldah berkenaan dengan
pemilihan ketua negara dan orang-oarang yang akan menjawat tugas-tugas utama
dalam pentadbiran ummah. Asas
musyawarah yang kedua adalah berkenaan dengan penentuan jalan dan cara pelaksanaan undang-undang yang telah dimaktubkan di dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Asas musyawarah
yang seterusnya ialah berkenaan dengan jalan-jalan bagi menetukan perkara-perkara baru yang
timbul di dalangan ummah melalui proses ijtihad.
musyawarah yang kedua adalah berkenaan dengan penentuan jalan dan cara pelaksanaan undang-undang yang telah dimaktubkan di dalam Al-Quran dan As-Sunnah. Asas musyawarah
yang seterusnya ialah berkenaan dengan jalan-jalan bagi menetukan perkara-perkara baru yang
timbul di dalangan ummah melalui proses ijtihad.
Ø Keadilan
Prinsip ini adalah berkaitan dengan keadilan sosial yang
dijamin oleh sistem sosial dan sistem ekonomi Islam. Dalam pelaksanaannya yang
luas, prinsip keadilan yang terkandung dalamsistem politik Islam meliputi dan
merangkumi segala jenis perhubungan yang berlaku dalam kehidupan manusia,
termasuk keadilan di antara rakyat dan pemerintah, di antara dua pihak yang bersebgketa
di hadapan pihak pengadilan, di antara pasangan suami isteri dan di antara ibu
bapak dan anak-anaknya.kewajipan berlaku adil dan menjauhi perbuatan zalim
adalah di antara asas utama dalam sistem sosial Islam, maka menjadi peranan
utama sistem politik Islam untuk memelihara asas tersebut. Pemeliharaan
terhadap keadilan merupakan prinsip nilai-nilai sosial yang utama kerana
dengannya dapat dikukuhkan kehidupan manusia dalam segala aspeknya.
Ø Kebebasan
Kebebasan yang diipelihara oleh sistem politik Islam ialah
kebebasan yang berterskan kepada makruf dan kebajikan. Menegakkan prinsip
kebebasan yang sebenaradalah tujuan terpenting bagi sistem politik dan
pemerintahan Islam serta menjadi asas-asas utama bagi undang-undang
perlembagaan negara Islam.
Ø Persamaan
Persamaan di sini terdiri daripada persamaan dalam
mendapatkan dan menuntut hak, persamaan dalam memikul tanggungjawab menurut
peringkat-peringkat yang ditetapkan oleh undang- undang perlembagaan dan
persamaan berada di bawah kuatkuasa undang-undang.
Ø Hak menghisab
pihak pemerintah
Hak rakyat untuk menghisab pihak pemerintah dan hak
mendapat penjelasan terhadap tindak tanduknya. Prinsip ini berdasarkan kepada
kewajipan pihak pemerintah untuk melakukan musyawarah dalam hal-hal yang
berkaitan dengan urusan dan pentadbiran negara dan ummah. Hak rakyat untuk
disyurakan adalah bererti kewajipan setiap anggota dalam masyarakat untuk
menegakkan kebenaran dan menghapuskan kemungkaran. Dalam pengertian yang luas,
ini juga bererti bahawa rakyat berhak untuk mengawasi dan menghisab tindak
tanduk dan keputusan- keputusan pihak pemerintah.
Tujuan Politik
Menurut Islam
Tujuan sistem politik Islam adalah untuk membangunkan
sebuah sistem pemerintahan dankenegaraan yang tegak di atas dasar untuk
melaksanakan seluruh hukum syariat Islam. Tujuan utamanya ialah menegakkan
sebuah negara Islam atau Darul Islam. Dengan adanya pemerintahan yang mendukung
syariat, maka akan tertegaklah Ad-Din dan berterusanlah segala
urusan manusia menurut tuntutan-tuntutan Ad-Din tersebut. Para fuqahak Islam telah
menggariskan 10 perkara penting sebagai tujuan kepada sistem politik dan pemerintahan Islam:
urusan manusia menurut tuntutan-tuntutan Ad-Din tersebut. Para fuqahak Islam telah
menggariskan 10 perkara penting sebagai tujuan kepada sistem politik dan pemerintahan Islam:
1.
Memelihara keimanan menurut prinsip-prinsip yang telah
disepakati oleh ulamak salaf
daripada kalangan umat Islam
2.
Melaksanakan proses pengadilan dikalangan rakyat dan
menyelesaikan masalah
dikalangan orang-orang yang berselisih
3.
Menjaga keamanan daerah-daerah Islam agar manusia dapat
hidup dalam keadaan aman
dan damai
4.
Melaksanakan hukuman-hukuman yang telah ditetapkan syarak
demi melindungi hak-hak manusia
5.
Menjaga perbatasan negara dengan pelbagai persenjataan
bagi menghadapi kemungkinan serangan daripada pihak luar
6.
Melancarkan jihad terhadap golongan yang menentang Islam
7.
Mengendalikan urusan pengutipan cukai, zakat, dan sedekah
sebagaimana yang ditetapkan syarak
8.
Mengatur anggaran belanjawan dan perbelanjaan daripada
perbendaharaan negara agar tidak digunakan secara boros atau kikir
9.
Melantik pegawai-pegawai yang cekap dan jujur bagi
mengawal kekayaan negara dan menguruskan hal-ehwal pentadbiran negara
10.
Menjalankan pengawalan dan pemeriksaan yang rapi dalam
hal-ehwal awam demi untuk memimpin negara
dan melindungi Ad-Din
Rujukan: Risalah
Usrah 3 – Sistem-sistem Islam, Abu Urwah
Tidak ada komentar:
Posting Komentar